MITEN KÄSITTELEN LAPSENI KANSSA JÄRKYTTÄVIÄ TAPAHTUMIA JA KUOLEMAA?
MITEN KÄSITTELEN
LAPSENI KANSSA JÄRKYTTÄVIÄ TAPAHTUMIA JA KUOLEMAA?
Vanhemman vastuu ja keinot traumaattisissa tilanteissa
Kuuntelin viikonloppuna 10-vuotiaan poikani ja hänen kavereidensa
keskustelua, joka koski perjantaina Turussa tapahtunutta väkivaltaista ja varmasti
meitä kaikki järkyttänyttä tapahtumaa. Puuttumatta tässä lasten keskustelun
yksityiskohtiin, halusin herätellä meitä vanhempia siihen, miten omalla
toiminnallamme voisimme tukea ja auttaa näitä mahdollisesti järkyttävän
tapahtuman median kautta nähneitä tai tilanteessa olleita traumatisoituneita tai
sijaistraumatisoituneita lapsiamme. On hyvä nähdä, että nämä ajatukset ja
vinkit toimivat myös läheisensä kuten vanhempansa tai sisaruksensa menettäneiden lasten kanssa. Toimin työssäni ja vapaaehtoistyössäni välillä myös paljon lapsensa menettäneiden vanhempien ja perheiden kanssa, joten tämä aihe on minulle myös sitä kautta tärkeä ja läheinen.
Tässa alussa haluan tuoda esille sen, miten kaksi traumoihin
erikoistunutta psykologia Sara Hedrenius ja Sara Johansson ovat kiteyttäneet
trauman käsitteen. Hedrenius ja Johansson toimivat Ruotsin Punaisessa Ristissä ja molemmat
ovat työskennelleet muun muassa Thaimaan tsunamikatastrofin ja Norjan Utøyan
terroriteon uhrien kanssa.
“Trauman synnyttää
tapahtuma tai elämäntilanne, joka on valtava ja kontrolloimaton ja joka saa
aikana äärimmäisen psyykkisen rasituksen. Trauman ytimessä on avuttomuuden,
voimakkaan kauhun, pelon ja vihan tunteet.”
Traumaattisella tapahtumalla
tarkoitetaan tilannetta, jossa henkilön tai hänen läheistensä henki, terveys
tai fyysinen koskemattomuus on uhattuna. Lapsi
voi siis traumatisoitua ollessaan itse tapahtumapaikalla siten, että hän tai
hänen läheisensä kokee uhkaavaa väkivaltaa tai kuolee. Sijaistraumatisoituneita
voivat olla kaikki uhrien omaiset ja läheiset, tapahtuman kauempaa nähneet tai
median välityksellä siitä tiedon saaneet sekä tietenkin auttamistyössä mukana
olevat henkilöt.
Vanhempien tärkein tehtävä on suojella lastaan. Suojeleminen
on fyysistä läsnäoloa, läheisyyttä ja turvan luomista. Suojeleminen ei tarkoita
sitä, että yrittää piilottaa tapahtumat vaan se, että tapahtumista ja
tilanteista kerrotaan rehellisesti ja lapsentasoisesti. Tämän oivaltaminen mikä
on lapsentasoista voi toki osalle vanhemmista olla hankalaa. Tästä aiheesta
voisi kirjoittaa vielä erillisen blogin, mutta ohjenuorana voi olla se, että
vastaa lapsen kysymyksiin rehellisesti. Tällaisten ikävien tapahtumien jälkeen
on paljon kysymyksiä, joihin emme itsekään osaa antaa vastausta ja silloin
rehellinen vastaus vanhemmilta on, että tuota asiaa en tiedä tai tuohon minulla
ei ole vastausta. Joskus voi antaa lapsen itse vastata asioihin, joihin meillä
ei ole varmaa tietoa, esimerkiksi jos lapsi kysyy mihin kuollut ihminen meni,
voi esittää lapselle kysymyksen: Mitä sinä ajattelet minne hän on mennyt?
Lapsella on luontainen kyky mielikuvituksensa kautta löytää lohdutusta.
Kouluikäinen lapsi ei enää välty kuulemasta ja näkemästä
kaikkia niitä ikäviä ja hirveitä tapahtumia, joita tällä hetkellä maailmassamme
tapahtuu. Jos he eivät näe niitä itse, he saattavat kuulla kavereilta tai
heidän vanhemmiltaan. Meidän tulisi olla valmiina käymään keskustelua lapsen
kanssa myös silloin, kun itse emme ole siihen varautuneet.
Ensin meidän vanhempina on hyvä tunnistaa miten järkyttävä
tapahtuma vaikuttaa itseemme ja millaiset reaktioita se meissä itsessämme
aiheuttaa. Se aiheutuuko jostakin järkyttävästä tapahtumasta tai läheisen
kuolemasta traumaa henkilölle riippuu hyvin monista tekijöistä, näitä ovat mm.
biologiset, psykologiset, eksistentiaaliset ja sosiaaliset tekijät. Ratkaisevaa
on kuitenkin tapahtuman merkitys yksilölle. Joku voi traumatisoitua nähtyään
tapahtumat televisiosta toinen taas ei traumatisoidu vaikka on ollut paikalla.
“Vaikka kaksi
ihmistä joutuu osallisiksi täysin samaan tapahtumaan, he reagoivat eri tavoin –
sekä akuuttivaiheessa että pidemmän päälle.”
Nykyaikaisessa trauman ja kriisin tutkimuksessa onkin
pyritty selvittämään mikä auttaa ja vahvistaa koettelemuksia vastaan. Luin
taannoin pitkittäistutkimuksesta, jossa tutkittiin sodan kauheuksia kohdanneita
lapsia. Heidän selviytymiskykynsä oli sitä parempi mitä enemmän he saivat olla
vanhempiensa ja perheen lähellä fyysisesti vaikka kokivatkin erittäin raakoja
ja järkyttäviä tapahtumia. Toipuminen ja selviytyminen oli hankalampaa niille
lapsille, jotka erotettiin omista vanhemmistaan.
Lapsen ja aikuisen välinen kiintymyssuhde onkin erittäin
tärkeä käsite ja olennainen osa selviytymisen kannalta kaikissa traumaattisissa
tapahtumissa. Kiintymyssuhde lyhyesti avattuna tarkoittaa siis sitä miten lapsi
on saanut syntymästään saakka vanhemmiltaan tai huoltajiltaan vastetta omille
tarpeilleen. Kuinka lapsen itkuun on reagoitu, miten lapsi on saanut
katsekontaktia ja kosketusta. Pieni lapsi ei koskaan itke turhaan, hän tarvitsee
aina lohduttavaa ja suojelevaa aikuista ja myös fyysistä läheisyyttä. Näin
kiintymyssuhde muodostuu sekä aikuisen että lapsen välille. Jos aikuinen itse
ei ole omassa lapsuudessaan saanut omilta vanhemmiltaan riittävää läheisyyttä
ja vastetta tunteilleen sekä tarpeilleen, voi aikuisella itsellään olla hankala
löytää keinoja auttaa lasta. Haastavaksi meille aikuisille tämän
tunnistamiseksi tekee se, että kiintymyssuhteen luomisen tärkein aika sijoittuu
varhaislapsuuteen, jolloin meillä ei ole vielä sanoja näille tunteille tai
kokemuksille.
Kuulen usein ihmisten puhuvan ja luin taas jälleen lehdistä
Turun tapahtumankin jälkeen, että arjen jatkuminen on parasta hoivaa ihmisille.
Haluaisin kuitenkin muistuttaa, että traumatisoituneelle arki ei ole enää sama.
Jotain on oleellisesti muuttunut. Traumatisoitunut voi hetkessä palata
tilanteeseen uudestaan ja jälleen kokea tunteet vahvasti tai jopa vahvemmin
kuin itse tapahtuman aikana. Sekä traumatisoituneiden ja
sijaistraumatisoituneiden lasten kanssa meidän tulisi olla herkkiä kuulemaan
arjessa ne signaalit milloin lapsi kaipaa fyysistä läheisyyttä tai sanoitusta
tapahtuneelle tai tunteilleen. Jos jatkamme arkeamme kuin mitään ei olisi
tapahtunut, jätämme myös lapsiltamme mahdollisuuden eheytyä järkyttävien tapahtumien
jälkeen.
Ihmisten kokemukset, tunteet ja reaktiot traumaattisen
tilanteen jälkeen siis vaihtelevat. Meille on tyypillistä, että arvioimme
toisen trauman syvyyttä omien reaktiomalliemme kautta. On siis hyvä muistaa, että samassa perheessä olevat
lapsetkin voivat kokea ja käsitellä asioita eri tavoin. Läheisen kuoleman
kokenut lapsi saattaa leikkiä hautajaisia tai esittää itse kuollutta. Tämä on
lapsen normaali ja luonnollinen tapa käsitellä kuolemaa. Tätä ei siis kannata säikähtää. Nämä ovat
vahvojen tunnereaktioiden ohella niitä signaaleja arjessa, jotka kertovat että
on aika pysähtyä lapsentasoisesti käsittelemään aihetta. Apua voi tarvittaessa pyytää ammattiauttajalta
tai neuvola- ja koulupsykologilta. Jos oireet ja tunnereaktiot jatkuvat
samankaltaisina tai lapsi on nähnyt väkivaltaiset tapahtumat paikan päällä on,
aina hyvä saada lapsi ammattiauttajien pariin omien vanhempien tuen lisäksi.
National Child Traumatic Stress Network & National
Center for PTSD on listannut tyypillisimmät ihmisten reaktiot ja traumaattisen
tilanteen jälkeen.
Kooste tavallisista
reaktioista järkyttävissä tapahtumissa
Fyysisiä reaktioita ovat
- sydämentykytys
- tihentynyt hengitys
- jännittyneet lihakset
- pahoinvointi
- suun kuivuminen
- laajentuneet pupillit
- aiemmin tiedostamattomien voimien käyttöönotto
- lihasjännityksen laukeaminen
· Henkisiä reaktioita ovat
- tarkentunut mutta rajoittunut käsityskyky
- hämmennys ja sekavuus
- vaikeudet omaksua uutta tietoa
Tunnereaktiota ovat
- intensiivinen kauhu
- intensiivisen turvallisuuden ja läheisten luon
olemisen kaipuu
- pelko
- kiukku ja ärtymys
- syyllisyys ja viha
- intensiivinen ilo ja helpotus
- tunteiden laimentuminen ja puuttuminen
- intensiivisen läsnäolon ja haasteen edessä
olemisen tunteet
- levottomuus ja ahdistus
- optimismi: luottamus siihen, että olemassa
olevat ongelmat voi ratkaista
Tutkimukset osoittavat, että varhaiset järkyttävät tapahtumat erityisesti lapsen emotionaalinen laiminlyönti haittaavat lapsen oksitosiinijärjestelmän kehittymistä. Häiriöt oksitosiini järjestelmän toiminnassa lisäävät riskiä saada myöhemmin traumaperäinen stressihäiriö. Traumanjälkeinen stressihäiriö,
post-traumaattinen stressihäiriö (PTSD) on ahdistuneisuushäiriöihin luokiteltu
psykiatrinen häiriö, joka saattaa kehittyä traumaattisen tapahtuman kokemisen
tai todistamisen seurauksena. Tällöin tarvitaan useimmiten ammattiauttajien
apua.
Täältä saat lisätietoa aiheesta:
Kommentit
Lähetä kommentti