Asiakas tiedä mitä tilaat – kouluttaja, valmentaja, coach ymmärrä vahvuusalueesi!
Yhtä varmaa kuin maailman jatkuva muutos on myös henkilöstön
kehittämisen ja yritysvalmennuksen kentällä jatkuva uusien ammattitermien ja
titteleiden tulva. Juuri nyt trendinä näyttää olevan muotoilun maailma.
Yhtäkkiä kaikki henkilöstön kehittämisen parissa olevat ihmiset ovatkin
tunnelmamuotoilijoita, yrityskulttuurimuotoilijoita ja uramuotoilijoita. Luennoitsijat kertovat
olevansa innostajia ja oivalluttajia. Asiantuntija tai konsultti saattaa ottaa
käyttöön tittelin valmentaja tai coach. Hienoa ja mahtavaa on, että nykyään
jokainen voi itse määritellä sen minkälaisena haluaa näkyä ja kuulua
työkentällä. Näin voidaan siis markkinoida ja brändätä itseään ja myös sitä
aihepiiriä minkä kanssa kokee mielekkääksi työskennellä. Asiakkaan suunnasta
nämä kaikki saattavat näyttää sekavalta. Miten ihmeessä asiakas voi tietää mitä
tilaa, kun palvelun tuottajan osaamistausta ei enää olekaan niin helposti
luettavissa tittelistä tai ammattinimikkeestä.
Samanlainen käsitteiden kaaos on ihan perinteisten osaamisen
kehittämispalvelujen kohdalla. Luento, koulutus, valmennus, mentorointi ja
coaching eivät usein asiakkaalle kerro mitään siitä miten tämä palvelu
toteutetaan ja tai miten nämä vastaavat asiakkaan tarpeisiin. Jos itse olisin tilaajan
asemassa, haluaisin ymmärtää mitkä näistä menetelmistä tehokkaimmin ratkaisevat
oman yritykseni tarpeet osaamisen kehittämisen saralla.
Pyrin seuraavaksi hyvin lyhyesti kuvaamaan yllä olevien käsitteiden
eroja siten kuin olen ne ymmärtänyt reilun kymmenen vuoden aikana ollessani koulutus-,
coaching- ja valmennusalalla. Ajattelen myös, että palvelun tuottajana tai
toteuttajana olisi hyvä olla tietoinen millä alueella oma työskentely on
vahvinta ja luontaisinta. Tällöin voi myös paremmin auttaa asiakasta
oivaltamaan millaisella palvelulla tai palveluilla päästään ratkaisemaan
asiakkaan ongelmaa.
Luento on yksisuuntainen tapahtuma, jossa luennoitsija tai puhuja tuo joko
pelkästään puhuen tai luentomateriaalin kanssa esille aiheita ja näkökulmia
tilatusta aiheesta. Luennoitsijalla tai puhujalla on yleensä aiheesta valmiina
etenemisrunko, jonka mukaan hän asiasta puhuu ja kertoilee. Nykyään monet
luennoitsijat ja puhujat käyttävät osallistavia elementtejä, kuten lyhyitä pariporinoita
tai kysymysten heittoja sekä yksilö- tai paritehtäviä kuulijoille. Luentoa
voidaan elävöittää myös monella muullakin tavalla. Näistä mainittakoon mm. kuvat,
musiikki, draamalliset osat, tanssi ja liike. Yhtenäistä näille kaikille
kuitenkin on se, että luennolla olija ei itse osallistu näihin vaan tieto
liikkuu pääasiassa yhteen suuntaan luennoitsijalta tai puhujalta kuulijoille.
Koulutus on
pääosin valmis pidempi kokonaisuus tarkkaan kuvattuine sisältöineen, johon sinä
tai organisaatiosi henkilöstö voi ilmoittautua ja osallistua. Koulutuksen
sisällöt ovat etukäteen tiedossa ja niihin harvoin voi yksittäinen osallistuja
vaikuttaa. Koulutuksesta saa yleensä todistuksen ja moni koulutuskokonaisuus on
nivottu opintopisteisiin. Joidenkin koulutuskokonaisuuksien kautta saat myös
virallisia sertifiointeja tai voit käyttää opintokokonaisuuden jälkeen jotakin
ammattinimikettä. Koulutuksen sisällä voidaan käyttää monenlaisia menetelmiä.
Mentorointi on
oiva tapa tuoda esiin myös yrityksen sisäistä osaamista. Mentoroida voi
yrityksen sisällä vaikka vain tietystä hallitsemastaan osaamisalueesta. Mentorointi voi olla kahden tai useamman henkilön
välistä vuoropuhelua tai keskustelua ja sparraamista. Tällöin puhutaan
vertaismentoroinnista, jolloin ei oleteta että keskustelijoilla olisi
ohjausalan koulutustaustaa. Jos taas henkilö on ammattimentori, voi häneltä
odottaa jonkinlaista ohjauksellista taustaosaamista. Vanha tapa ajatella tiedon
ja osaamisen siirtymistä yhdensuuntaisena mentorilta ja mentoroitavalle eli
aktorille. Vertaismentoroinnissa tieto ja taidot liikkuvat molempiin suuntiin.
Valmennus (engl.
training) voi olla lyhyempi tai pidempi kokonaisuus, jossa on määritelty aihe
ja sisällöt. Valmennus rakentuu aina organisaation tai yksilöiden osaamiselle,
jonka päälle valmennus luodaan. Valmennus on aina monisuuntainen, jossa tieto
ei liiku pelkästään valmentajan ja osallistujien välillä vaan myös osallistujien
kesken. Valmentajan (eng. trainer) tulee ottaa selville osallistujien osaaminen
joko ennen valmennusta tai viimeistään valmennuksen aikana. Siksi valmentajalta
voi vaatia erialaisia fasiloitointi- ja menetelmätaitoja, joilla hän saa
osallistujien sisäisen tiedon ja osaamisen esille. Menetelmien, keskustelujen,
fasilitoinnin ja harjoitteiden kautta osallistujat saavat käsiteltävästä
aiheesta käytännön kokemusta ja oivaltavat miten aihe nivoutuu omaan työarkeen.
Pelkkä asioiden esille nostaminen tai puheella oivalluttaminen eivät siis tässä
määrittelyssä ole valmentamista.
Muistan hyvin erään valmennuspäivän, jossa tilaaja ilmaisi
hyvin napakasti ajankäytön kehittämiseen liittyvän valmennuksemme alkupuolella
ettei hän ole tilannut fasilointia vaan meidän asiantuntijuuttamme. Emme siis
tuolloin osanneet tarpeeksi hyvin valmennuksen alussa tuoda esille sitä, että
fasilitoimalla tekisimme näkyväksi tiimin sisällä osaamisen käsiteltävästä
aihealueesta. Tämän osaamisen päälle rakentaisimme valmennusta ja toisimme
samalla aiheesta lisäosaamista. Valmennuksen päättyessä tilaaja antoi palautetta,
että tällä tavoinhan me pääsimme pidemmälle valmennuksessa kuin hän osasi edes
olettaa. Mielestäni onkin resurssien tuhlausta tuottaa valmennusta asiakkaalle
osa-alueisiin, jotka jo taidetaan hyvin.
Onnistuneen valmennuksen näkökulmasta valmentajalla tulisi siis
olla syväosaamista valmennettavalta osa-alueelta, jolloin hän voi tarvittaessa
tuoda syvempää tai laajempaa ymmärrystä aiheesta osallistujille vaikka se ei olisi
kirjattukaan valmennuksen sisältöihin. Olen törmännyt myös tilaajan roolissa
valmentajiin, jotka eivät ota selvää mitä osallistujat asiasta jo tietävät ja
osaavat tai miltä alalta osallistujat tulevat. Ajattele, jos urheiluvalmentaja
alkaisi ohjata ja neuvoa urheilijaa siten, ettei hän tietäisi urheilijan lajia
tai taitotasoa ja aloittaisi siitä mikä hänelle valmentajana on oma mukavuusalue.
Coaching
sotketaan usein juuri valmentamiseen. Coaching on kokonaisvaltainen
kehittämisen menetelmä, jossa ammatticoachilla on oman koulutustaustansa
lisäksi koulutus coachingin ydintaitoihin ja –menetelmiin. Coachausta
hyödyntävätkin yritykset, jotka ovat oivaltaneet, että yksilöiden ja tiimien
itseohjautuvuus on iso osa yrityksen kilpailuetua. Coach ei luo valmiiksi prosessin
sisältöjä, vaan aiheet ja sisällöt tulevat coachattavalta yksilöltä tai ryhmältä.
Coachausprosesseissa on hyvinkin vaihtelevia sisältöjä ihmisen
kokonaisvaltaiselta kehittymisen saralta. Coach ei siis välttämättä ole kaikkien
käsiteltävien sisältöjen asiantuntija vaan hän ennen kaikkea avartaa
coachattavan ajattelua. Coach auttaa tavoitteen tai suunnan selkeyttämisessä ja
askeleiden konkretisoimisessa kohti tätä päämäärää. Yritysten talentit osaavat hyödyntää coachausta osana omaa
kehitystään. Sisällöt coachauksessa ovat tosiaan moninaiset ja koskettavat usein sekä työelämän ja oman henkilökohtaisen
kasvun aiheita. Erään coaching-prosessimme tuloksista ja tuotoksista kertoo tämä
alla oleva asiakkaani kuvaus:
"Coaching-keskustelujen
kautta olen saanut konkretisoitua ja tuotteistettua omaa osaamistani.
Tuotteistamisesta on ollut hyötyä myös yrityksen sisäisessä
kommunikoinnissa. Pystyn nyt paremmin, tiiviimmin ja selkeämmin viestimään
osaamiseni myös asiakasprojekteissa. Coaching-tuokiot ovat mahdollistaneet
ajan ja paikan, jossa olen voinut pallotella ja selkeyttää ideoita.
Olen pystynyt luomaan konkreettiset askeleet omalle kehittymiselle.”
- Jarno
Ojala, UX tutkija, Filosofian tohtori, Vincit
Asiakkaan suunnasta ajatellen on toisaalta sama mitä
käsitteitä osaamisen kehittämispalveluista käytetään kunhan sekä tilaaja että
palvelun tuottaja ymmärtävät asiat samalla tavalla. Tilaajalle on kuitenkin
aina tärkeintä, että palvelu vastaa heidän tarpeisiinsa ja osaaminen kasvaa ja
tuottaa tulosta.
Useissa kehittämisen palvelukokonaisuuksissa pystytään
käyttämään useampiakin menetelmiä. Moni coach voi tehdä coachauksen lisäksi
valmennusta sekä koulutusta. Palvelun tuottajana tai toteuttajana meidän
kuitenkin tulisi olla tietoisia omista vahvuusalueistamme. Itse ihailen aina
niitä upeita puhujia ja luennoijia, jotka pelkällä puheellaan saavat ihmisiä
innostumaan. Oma vahvuuteni löytyy ehdottomasti valmentamisen coachingin
puolelta. Minulle on äärettömän merkityksellistä vuorovaikutteisuuden luominen
ja ikään kuin kädet savessa työskentely asiakkaan kanssa. Se toki vaatii pidempää
yhteistyösuhdetta ja luottamuksen rakentamista, jonka huomaan olevan omassa
työssäni erityisen tärkeää.
Tässä alla vielä tiivistettynä muutamia muitakin henkilöstön tai yrityskulttuurin kehittämiseen liittyviä palveluja. Toivon kaikille iloa ja intoa henkilöstön ja yrityskulttuurin kehittämisen parissa.
Tässä alla vielä tiivistettynä muutamia muitakin henkilöstön tai yrityskulttuurin kehittämiseen liittyviä palveluja. Toivon kaikille iloa ja intoa henkilöstön ja yrityskulttuurin kehittämisen parissa.
Nykyään koulutus on dialogista, jos kouluttajalla on ammattitaitoa ja tietoa viimeisimmistä kehittämistavoista. Organisaation kanssa voi järjestää yhteiskehittelyn työpajan, jossa tunnin aikanakin tulee kouluttajalle selvyys sisältötoiveista, jotka voi huomioida suunnittelussa.
VastaaPoista