OMAT RAJAT JA VOIMA! 
MUUTA VANHA TAPASI TOIMIA VAIKEISSA IHMISSUHTEISSA!



Menneisyyden mallit ja uskomukset ovat tekijöitä, jotka ohjaavat käyttäytymistäsi myös haastavissa tilanteissa. Jotta voit toimia tilanteessa toisin, on tuo ohjaava malli purettava pois tai sen kanssa on päästä sinuiksi, jotta uusi tapa toimia tilanteessa pääsisi esiin.





Olet hiljaa, vetäydyt omaan kuoreesi tai poistut paikalta. Käykö sinulle näin, jos kollega, esimies, ystävä tai puoliso on äärimmäisen voimakastahtoinen ja käyttäytyy epäkunnioittavalla tai jopa hyökkäävällä tavalla sinua kohtaan. Hän saattaa käyttää voimakkaita sanoja ja ilmauksia tai näyttää uhkaavalta. Koet välillä tai usein alistuvasi hänen luomaansa tunneilmastoon ja kulkevasi itse mieluummin pitkin seiniä. Uskotko siihen, että voit saada voimaa ja lopettaa tämän? Tämän blogin lopussa on pieni harjoite, jolla voit aloittaa rajojen vahvistamisen ja oman voiman lisäämisen.

Menneisyyden mallit ja uskomukset ovat tekijöitä, jotka ohjaavat käyttäytymistäsi myös haastavissa tilanteissa. Jotta voit toimia tilanteessa toisin, on tuo ohjaava malli purettava pois tai sen kanssa on päästä sinuiksi, jotta uusi tapa toimia tilanteessa pääsisi esiin. Kun menneisyydessä tunteiden näyttäminen ei ole ollut sallittua tai se on estynyt jostain syystä, vanha malli toimii suurena epävarmuuden tuottajana. Vanha malli jatkaa edelleen toimintaansa silloin, kun omia rajoja tulisi puolustaa tai tulisi sanoa toiselle: ”Ole hyvä ja lopeta! Tuo mitä teet/sanot ei ole millään tavalla sopivaa tässä tilanteessa ja se loukkaa minua syvästi. En hyväksy, että jatkossa toimit noin.”

Kun poistumme tai emme pysäytä epätoivottua toimintaa, voimme ajatella, että alitajuntamme kysyy silloin: ”Onko minun, lupa puolustaa itseäni? Mitä tapahtuu, kun puolustan itseäni? Suuttuuko, joku minulle, kun sanon vastaan? Olenko enää hyväksytty? Missä on minun turvani? Kuka minua suojelee? Minun on parempi vain olla hiljaa niin pääsen helpommalla.”

Tämän väistämisen toinen puoli on se, että omien tunteiden merkitys ja oma hyvinvointi ohitetaan. Väistäessä et voi puolustaa myöskään itseäsi, koska se reagointitapa, jolla itseä puolustetaan, on käytännössä pois pelistä. Vahva omien rajojen ilmaus ei ole saanut mallia ja sitä ei siten ole päässyt siksi myöskään oppimaan.

Henkilökohtaisesti tunnistan vetäytymisen tavan omalta isältäni ja sitä kautta olen sen siirtänyt toimintamallina itseeni. Vaikka koin lapsuudessani etteivät vanhemmat puhuneet epäkunnioittavasti toisilleen, meille tai kenellekään vieraalle niin tunnistan silti, että ristiriitatilanteissa tai voimakkaiden henkilöiden aikana isä ei tehnyt rajaa, oli hiljaa, meni ulos luontoon ja järvelle, myhäili itsekseen. Niinpä sitten omissa parisuhteissani olen helposti antanut toisen vahvan ilmaisun tai epäkunnioittavan äänensävyn vaikuttaa siihen, että vetäydyin ja kuljin pitkin seiniä. 

Haasteellinen henkilö tarvitsee vahvojen rajojen tekemistä jo heti kohtaamisten ensimetreillä. Mitä pitemmälle tällainen henkilö pääsee toimimaan, sitä vaikeammaksi hänen pysäyttämisensä menee.  

Ensimmäinen sääntö: Tartu heti tilanteeseen ja pysäytä häiritsevä henkilö. Tämä tarkoittaa sitä, että sinä viestit omalla toiminnallasi ja voimallasi, että sinä olet huomioinut hänet sekä toiminnan ja tulet puuttumaan siihen yhä enemmän, jos hän jatkaa toimintaansa.

Toinen sääntö: Tunnista ja vahvista omat rajasi. Omat rajasi ovat liian heikot, jos ovat tulleet ylitetyksi etkä ole voinut puolustaa itseäsi. Voit alkaa tutkailla mitkä uskomukset menneisyydessä, ovat vaikuttaneen tietynlaiseen rajattomuuteen. Kun omat rajamme ovat vahvat, se myös näkyy ulospäin niin, että emme edes vedä puoleemme ihmisiä, jotka haastavat rajojamme.

Omien rajojen tunnistaminen ja vahvistamisharjoitus on helppo tehdä. Tämän kautta voit havainnoida sitä, kuinka vahvat omat rajasi ovat. Harjoite on kuvan alla.







Harjoitus:

Ota hyvä ja tukeva asento seisten ja sulje silmäsi. Hengitä syvään sisään ja ulos kuusi kertaa ja annan mielen rauhoittua. Tämän jälkeen havainnoi sisäisesti omia rajojasi, kuinka laajalle ne ylettyvät kehosi ympärillesi. Jos havaitset, että rajasi, ovat kehon lähellä niin silloin se kertoo, siitä, että omien rajojesi tuoma turvaetäisyys suhteessa ympäristöön on vähäinen ja tätä tulee vahvistaa. Omat rajat ja  ”turvaetäisyys” tulisi olla sisäisesti katsottuna ainakin käden mitan verran kehon ympärillä, jotta meille jää niin sanotusti reagointiaikaa tilanteissa. Kun meillä on reaktioaikaa, voimme vaikuttaa omaan toimintaamme ja valita millä tavalla tulemme toimimaan haastavassa tilanteessa.

Jatka harjoitusta: Hengitä syvään sisään ja ulos kuusi kertaa ja samalla nosta molemmat kädet vahvasti sisäänhengityksen rytmissä ylös olkapäiden tasalle ja sano vahvasti ääneen: TÄSSÄ ON MINUN RAJANI JA KUKAAN EI YLITÄ NIITÄ! Tämä on suggestio vahvistamaan rajojasi alitajuisesti ja käsien liikkeet vaikuttavat neuromotoriseen alueeseen purkaen tuota hermostollista tilaa, joka on pitänyt yllä sitä kehon asentoa, joka edusta rajattomuuttasi. 

Tee harjoitus vahvalla tahdolla ja päättäväisyydellä ja uskolla siitä, että rajasi vahvistuvat. Kun olet saanut harjoituksen tehtyä, sulje silmäsi uudelleen katso mitä sinun rajoillesi on tapahtunut. Ovatko ne laajentuneet? Jos rajasi ovat laajentuneet harjoitus on toiminut. Tee harjoitusta päivittäin ja opettele vahvistamaan rajojasi. Tämän kautta tulet huomaamaan, että rajojen vahvistaminen vaikuttaa jämäkkyyteen ja sisäiseen voimaasi puolustaa itseäsi.

Joskus omien rajojen vahvistamiseen voi tarvita apua. Voit kysyä lisää ja saada tunneohjausta vaikeisiinkin aiheisiin täältä http://www.tunneklinikka.fi

Teksti ja kuvat: Mika Peltola ja Nenne Amnell
Esimerkit elämästä: Nenne Amnell
Harjoite: Mika Peltola

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

SINISIIPI PERHOSENI